مقدمه:
امام خمینی ـ قـدس سـرّه الـشریف ـ از جملـه نوابـغ و شخـصیتهـای علمـی برجـسته دوران معاصرند که نهضتی شکوهمند و انقلابی بزرگ بر پایه آموزه های دینـی و باورهـای الهـی بنیـان نهادند.

و همواره سیره قولی و فعلی اهل بیت (ع) به ویژه فاطمه زهـرا ـ سـلام االله علیهمـا ـ را الگـوی خود قرار داده و در گفتار و کردار خود تلاش نموده تـا چهـره تابنـاک و والای فاطمـه (س) را بـه ویژه از بعد سیر و سلوک معنوی و سیاسی معرفی نموده اند؛

مهـمتـرین محورهـای سـخنان و آرای معظم له ـ که در این نوشتار به اختصار مطرح شده ـ عبارتند از: نامهای فاطمه به ویژه محدثه بـودن ایشان، شرافت و فضیلت ویژه فاطمه، سـاده زیـستی فاطمـه، خطبـه هـای فاطمـه، صـحیفه فاطمیـه، دشمن ستیزی فرزندان معنوی فاطمه و نیز روز زن و ضرورت الگوگیری از فاطمه (س).

روز ولادت حضرت زهرا علیهاالسلام روز حیات زن

میلاد حضرت زهرا علیهاالسلام ، روز تابیدن آفتاب عفاف و تقوا، از افق وجود آن بانوی گرامی است. بانویی که چشمه حیا و عفت بر عالم وجودش جاری است.

روز ولادت حضرت زهرا علیهاالسلام روزی است که برنامه رشد و تعالی انسان، چه زن و چه مرد، امضا شد. فاطمه بانویی بود که با عمری کوتاه برترین سرمشق رشد و بهترین اسوه رستگاری انسان‏ها شد.

این مهر افتخار برای همیشه بر پیشانی جامعه زنان باقی ماند که تمام کمالات انسانی در یک زن به تجلی آمد. روزی که بنابر فرمایش رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی رحمت الله علیه روز حیات زن و روز پایه گذاری افتخار و نقش او در جامعه گردید.

روزی که پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد صلی‏الله‏علیه‏و‏آله دست زن را گرفت و از منجلاب عادات جاهلیت نجات بخشید و تاریخ اسلام گواه احترامات بی‏حد رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله به این مولود شریف است، تا نشان دهد که زن، بزرگی ویژه‏ای در جامعه دارد که اگر برتر از مرد نباشد کمتر از مرد نیست.

روز زن، روز نور گرفتن از درخشان‏ترین خورشید هدایت است، روز آموختن باغبانی گل‏های خوشبوی یاس و نرگس، روز جاری کردن زلال‏ترین مهر فاطمی در جای جای بوستان پرغنچه خانه‏ها و روز باز کردن دریچه دل به سوی آسمان آبی و روز پوشیدن زیباترین جامه عفت و حیا بر تن مرواریدهای دریای معرفت است.


فوائد کرمانی

اسوه زنان در رفتار خانوادگی

حضور زن در خانه، تربیت فرزند و همراهی با همسر به معنای به کارگیری از نقش‏های حساس جامعه نیست، بلکه به معنای حضور زن در کلیدی‏ترین پست جامعه است؛ نقشی که آینده جامعه را رقم می‏زند و راه را بر سعادت یا شقاوت جامعه می‏گشاید.

امام خمینی رحمت الله علیه می‏فرمایند: زن یکتا موجودی است که می‏تواند از دامن خود افرادی به جامعه تحویل دهد، که از برکاشت یک جامعه، بلکه جامعه‏ها، به استقامت و ارزش‏های والای انسانی کشیده شوند و می‏تواند به عکس آنها باشد.

بهترین زنان عالم، فاطمه زهرا علیهاالسلام الگوی انسان‏های شیفته کمال و به ویژه زنان پویای راه سعادت است. فاطمه علیهاالسلام نمونه‏ای کامل و گویا برای زنانی است که در پی زندگی راستین و حرکت در مسیر درست آنند.

افزون بر کمالاتی چون عبادت خا لصانه، ایثار و معرفت بی‏پایان، در مقام همسری و تربیت فرزندان، محیط خانه او مهر تربیت بهترین اولیا خدا بود. فاطمه بهترین شریک زندگی و مادری نمونه برای علی و فرزندانش بود. امیرالمؤمنین علی علیه‏السلام درباره حضرت زهرا علیهاالسلام فرموده‏اند:

«یک‏بار این زن در طول دوران زندگی زناشویی مرا به خشم نیاورد، یک‏بار از دستور من سرپیچی نکرد.» فاطمه علیهاالسلام با آن عظمت و جلالت در محیط خانه یک همسر است، همسری با وفا و نمونه برای زنان در رفتار خانوادگی است.

امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در نامه‏ای به یکی از یارانش نوشته‏اند: «دختر پیامبر خدا، فاطمه زهرا علیهاالسلام ، برای من سرمشق و الگوی نیکویی است.» پس چه نیکوست ما نیز به پیروی از این میهمان دل‏های منتظر، مقتدا و سرمشق خود را فاطمه علیهاالسلام قرار دهیم که نیکوترین پیشوا است.


ایوب یوندآور
 

زهرا علیهاالسلام جلوه تمام هویت انسانی

فاطمه علیهاالسلام آن یگانه بانویی که دیده روزگار به بزرگی و علو قدر و کرامت و فضیلت او هرگز به خود ندیده، وجودش یکی از بزرگ‏ترین معجزات است. بانویی که آیات کتاب خداوند و روایات پیامبر و ائمه هدی، بیانگر منزلت و مرتبت اوست و خداوند و برگزیدگان خداوند ستاینده اویند.

او که خداوند به نص وحی، مقام عصمت او را در آیات تطهیر بیان کرده و ساحت مقدس وی را از هر آلایشی منزه و مبرا داشته است.

سوره مبارکه کوثر، وجود شریف او را خیر کثیر و برکت و نعمت جاویدان خوانده است. زندگی فاطمه علیهاالسلام از آغاز تا انجام، نمونه وسرمشق است و برای انسان‏های فضیلت جو و حق طلب، زهرا علیهاالسلام انسان کامل و اسوه تمام فضائل است.

فاطمه علیهاالسلام با وجودش به اثبات رسانید که زن موجودی است عظیم القدر و ملکوتی و آن‏چنان به قله عظمت و کمال عروج می‏کند که دیده عقل دیده وران را خیره می‏سازد و به حیرت و تعجب وامی‏دارد.

فاطمه علیهاالسلام معنی متعالی و حقیقت والایی است که در واژه‏ها و کلمات در نمی‏گنجد و در قید عبارت در نمی‏آید. او حقیقت بلندی است که هنوز با همه گستردگی از ترسیم شخصیت او قلم‏ها و زبان‏ها عاجزند. شاعر دراین باره می‏گوید:



امام خمینی رحمت الله علیه در این باره می‏فرمایند: «یک زن به دنیا آمد که نمونه انسان است، یک زن به دنیا آمد که تمام هویت انسانی در او جلوه‏گر است».
 

حضور در مبارزات و ایستادگی در مقابل ظلم

یکی از بارزترین مصادیق حضور سیاسی و اجتماعی حضرت صدیقه کبری علیهاالسلام ، فاطمه زهرا علیهاالسلام ، خطبه حساس و تأثیرگذار ایشان در جمع مردم مدینه است. خطبه‏ای که مشمول حیاتی‏ترین مسائل اصولی اسلام از توحید و نبوت و امامت است.

این خطبه که در نهایت زیبایی و در اوج فصاحت و بلاغت از سینه مبارک آن حضرت صادر شد، تمامی اندیشمندان و ادبیان جهان را انگشت به دهان نمود، نمونه دخالت، توجه و عنایت به امور سیاسی و حساسیت به چگونگی روند امور جامعه است.

امام خمینی رحمت الله علیه در سایه سار نهضتی اسلامی و بینان‏گذاری انقلابی بر پایه اصول و موازین اسلامی، به بیدارسازی بانوان و آگاهی زنان از نقش حساس خود در روند امر جامعه پرداخت و ایشان حضور حضرت زهرا علیهاالسلام در صحنه‏ های سیاسی اجتماعی را الگوی زنان ایرانی می‏داند.

و مشارکت زنان در شکل‏گیری انقلاب را تأثیر الگویی از زندگانی حضرت فاطمه علیهاالسلام معرفی می‏کنند. ایشان با اشاره به خطبه قرّای حضرت در جمع مردم مدینه می‏فرمایند:

«زنی در مقابل جباری ایستاد که اگر مردها نفس می‏کشیدند، همه را می‏کشتند و نترسید و ایستاد و محکوم کرد حکومت را... زن یک همچو مقامی باید داشته باشد. زن‏های عصر ما بحمداللّه‏ شبیه به همان‏ها هستند، ایستادند در مقابل جبار با مشت گره کرده، بچه‏ها در آغوششان و به نهضت کمک کردند».
 

الگوپذیری از سخاوت فاطمی

آیه نهم سوره مبارکه حد سخن از بزرگی و سخاوت بانویی است که عصاره زیبایی‏های عالم است. او که عظمت جور و سخایش، تحسین خدای تبارک و تعالی را برمی‏انگیزد. فرشته وحی را بر قلب پیامبرش نازل می‏کند تا رضایت خود و شفا و تحسین خود را به گوش پیامبر و جهانیان برساند.

همان‏طور که در یکی از آیات سوره دهر به وسعت کرامت و بخشش او اشاره می‏کند، می‏فرماید: «آنان که برای رضای خدا به رغم نیازی که خود دارند، خوراکشان را به نادار و بی‏سرپرست و دربند می‏بخشند.

پاسخگویی به نیازهای مردم و روحیه ایثار و گذشت همواره باید در بین افراد جامعه حاکم باشد و نور ایمان و عشق الهی به اندازه‏ای در قلب آنان خانه کرده باشد که اموال و دارایی‏های خود را در خدمت افراد مستمند و فقیر قرار دهند».

امام خمینی رحمت الله علیه نیز در بیانی با اشاره به داستان ایثار فاطمه علیهاالسلام افراد جامعه را به ایجاد روحیه سخاوت و بخشش دعوت می‏کنند و می‏فرمایند:

آن احسان (زهرا علیهاالسلام ) بر مستمندان که وقتی پیرمرد مستمندی را پیامبر (صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم) به در خانه امیرالمؤمنین علیه‏السلام فرستاد و گفت: برو حاجتت را از آنها بخواه. فاطمه زهرا (علیهاالسلام) یک پوستی را که حسن و حسین بر روی آن می‏خوابیدند.

و به عنوان زیرانداز فرزندان خود در خانه داشت و چیزی جز آن نداشت، برداشت و داد به این سائل و گفت: «این را ببر بفروش و از پول آن استفاده کن». این شخصیت جامع الاطراف فاطمه زهرا علیهاالسلام است. این الگو است. الگوی زن مسلمان این است».
 

الگوی کامل در کلام بنیان‏گذار انقلاب
زهرا علیهاالسلام ماندگارترین بانوی تاریخ، گوهر گنج کبریایی و شمیم ساحت پاک آل کسا است. فاطمه، جلوه جمال الهی و تفسیر جلال خدا و سرمنشأ رحمت و عنایت است. او پرورش‏یافته دامان مادری چون خدیجه...

چون حضرت ختمی مرتب، از بزرگترین آیات الهی بود که وجودی آسمانی و نفسی جسمانی داشت. چه عظمتی از او فراتر و چه ثمره‏ای از او پر بارتر. هم اوست که با فضیلت‏ترین زن تاریخ و والاترین بانوی خلقت است.

و همانا بهترین الگو و اسوه زنان سراسر جهان است. پیر فرزانه انقلاب درباره شخصیت والای فاطمه علیهاالسلام می‏فرماید: «زنان مسلمان در زندگی شخصی، اجتماعی و خانوادگی خود باید زندگی فاطمه زهرا علیهاالسلام را از جهت خردمندی، فرزانگی و عقل و معرفت، الگو و سرمشق خود قرار دهند و از بعد عبادت، مجاهد، حضور در صحنه، تصمیم‏گیری‏های عظیم اجتماعی، خانه داری، همسر داری و تربیت فرزندان صالح از زهرای اطهر علیهاالسلام پیروی کنند؛

زیرا زندگی آن بانوی بزرگ اسلام نشان می‏دهد که زن مسلمان برای ورود در صحنه سیاست و سپردن کار و تلاش و نیز ایفای نقش فعال در جامعه همراه با تحصیل، عبادت، همسرداری و تربیت فرزندان می‏تواند پیرو فاطمه زهرا علیهاالسلام باشد و دخت گرامی پیامبر عظیم الشأن الهی را الگوی خود قرار دهد».


به راستی فاطمه الگوی جامع و کاملی برای تمامی انسان‏ها از زن و مرد است؛ زیرا در انسانیت و در تمام جوانب زندگی به اوج و کمال رسیده بود. هرگز کاری او را از وظایف دیگرش باز نمی‏داشت.

این‏گونه نبود که عبادت، او را از اداره منزل باز دارد و تربیت و سازندگی‏اش مانع رسیدن به فرزندان و همسرانش شود. همان گونه که بهترین همسر بود. بهترین مادر نیز بود. هم بهترین یاور ستمدیدگان و درماندگان و هم بهترین مدافع حریم ولایت بود و در صحنه‏های اجتماعی و سیاسی، حضور داشت.

تعبیر ویژه از امام خمینی دربارۀ فاطمۀ زهرا(س)
هر چند محبت دختر پیامبر گرامی اسلام نه خاص ایشان که منحصر به مراجع و علما و حتی شیعیان نیست و همۀ مسلمانان را شامل می شود اما یک تعبیر ویژه از امام خمینی دربارۀ فاطمۀ زهرا قابل تأمل است: این باور که ارتباط یک انسان با فرشتۀ وحی با درگذشت پیامبر اسلام قطع نشده و در ۷۵ روز بعد از آن «با فاطمۀ زهرا هم مراوده داشته است».

اهمیت این سخن به خاطر آن است که می‌دانیم امام تا چه حد نسبت به غلو و اغراق دربارۀ امامان و حضرت فاطمه از زبان  شیعیان غالی (غلو کننده) و بیان موارد افتراقی و اختلاف‌انگیز میان شیعیان و اهل سنت حساسیت داشت اما به نکته‌ای اشاره کرده که گرچه برگرفته از روایتی از امام ششم است اما دیگر مراجع و علما کمتر به آن می‌پردازند و بیشتر به موضوعات دیگر اشاره می‌کنند.

عین عبارات امام خمینی از این قرار است:
«من راجع به حضرت صدیقه (س) خودم را قاصر می‌دانم که ذکری بکنم، فقط اکتفا می‌کنم بـه یک روایت که در کافی شریف است و با سند معتبر نقل شده اسـت‌. آن روایـت ایـن اسـت کـه حضرت صادق (ع) می‌فرماید:

فاطمه (س) بعد از پدرش ۷۵ روز زنده بودند در ایـن دنیـا، و حزن و شدت بر ایشان غلبه داشت و جبرئیل امین می آمد خدمت ایشان و به ایشان تعزیت عـرض می کرد و مسائلی از آینده نقل می‌کرد.

ظاهر روایت این است که در ایـن ۷۵ روز مـراوده ای بـوده است. یعنی، رفت و آمد جبرئیل زیاد بوده است و گمان ندارم که غیر از طبقه اول از انبیـاء عظـام درباره کسی این طور وارد شده است که در ظرف ۷۵ روز جبرئیل امین رفت و آمد داشـته اسـت.

و مسائلی را در آتیه ای که واقع می‌شده است، مسائلی را ذکر کـرده اسـت و آنچـه کـه بـه ذریـه او می‌رسیده است در آتیه ذکر کرده است و حضرت امیر آنها را نوشته است ...

مسأله آمدن جبرئیـل برای کسی یک مسأله ساده نیست. خیال نشود که جبرئیل برای هـر کـسی مـی‌آیـد و امکـان دارد بیاید. این یک تناسب لازم است بین روح آن کسی را که جبرئیل می‌خواهد بیاید و مقام جبرئیل که روح اعظم است...

تا تناسب مابین روح این کسی که جبرئیل می آید پیش او و بین جبرئیل که روح اعظم است، نباشد، امکان ندارد این معنا و این تناسب بین جبرئیل که روح اعظـم اسـت و انبیـای درجه اول بوده است مثل رسول خدا و موسی و عیسی و ابراهیم و امثـال اینهـا، بـین همـه کـس نبوده است...

فقط این است که برای حضرت زهرا (س) است که آن که من دیده ام کـه جبرئیـل بـه طور مکرر در این ۷۵ روز وارد می شده و مسائل آتیه ای که بر ذریه او می‌گذشته است، آن مـسائل را می گفته است و حضرت امیر هم ثبت می کرده است...

در هر صورت، من این شرافت و فـضیلت را از همه فضایلی که برای حضرت زهرا ذکر کرده اند ـ با اینکه آنهـا هـم فـضایل بزرگـی اسـت ـ ایـن فضیلت را من بالاتر از همه می دانم که برای غیر انبیاء (علیهم السلام) آن هم نه همـه انبیـاء ،

بـرای طبقه بالای انبیا (علیهم السلام) و (بعض) از اولیائی که در مرتبه آنها هست، برای کس دیگر حاصل نشده... و این از فضایلی است که از مختصات حضرت صدیقه (سلام االله علیها) است.» -[ صحیفۀ امام، جلد بیستم]

نامهای فاطمه (س)
فاطمه زهرا (س) نامهای بسیاری داشت؛ نامگذاری فاطمه زهرا (س) از طـرف خداونـد متعـال انجام گرفته است. 

 امام صادق (ع) می فرماید: برای فاطمه، نه نام نزد خداوند بزرگ اسـت : فاطمـه 2. صـدیقه 3. مبارکـه 4. طـاهره 5. زکیـه6. راضیه 7. مرضیه 8. محدثه 9. و زهراء 10 ...11 
 
هر یک از نامهای حضرت، جلوه ای از ویژگیها و صفات عالی انسانی اوسـت. امـام خمینـی در سخنان خود از برخی از نامها و القاب فاطمه، از جمله: فاطمه، زهرا، مرضیه، طـاهره و کـوثر نـام برده و گاهی نیز به صورت ترکیبی از دو نام نظیر صدیقه طاهره، فاطمه زهرا، یا زهرای مرضیه یـاد کرده است.

در یک مورد نیـز بـدون آنکـه از نـامی خـاص یـاد کنـد، بـا توجـه بـه روایتـی معتبـر، بزرگترین فضیلت فاطمه را رفت و آمد و نزول مقام جبرئیل (روح اعظم) به طـور مکـرر بـر وی دانسته است.12

گفته اند پس از رحلت پیامبر (ص) روزها بر فاطمه (س) به سـختی مـی گذشـت، لـذا جبرئیل به امر خداوند بر آن حضرت نازل می شد و برای آن از رویدادهای آینده سخن مـی گفـت. از این رو، فاطمه را «محدثه» نامیده اند.
 
عن ابی عبداالله (ع) قال: انما سمیت فاطمة، محدثه، لان الملائکة کانت تهبط من السماء فتنادیها کما تنـادی مـریم بنـت عمران. فتقول: یا فاطمةُ ان االله اصطفاک و طهرک و اصطفاک علی نساءالعالمین. یا فاطمة اقنتی لربک و اسجدی و ارکعی مع الراکعین فتحدثهم و یحدثونها، فقالت لهم ذات لیلة: ألیست المفضلّة علـی نـساء العالمین مریم بنت عمران؟ فقالوا: ان مریم کانت سیدة نساء عالمیها و ان االله عزوجل جعلـک سـیدة نساء عالمک و عالمها و سیدة نساءالاولین والآخرین. (دیوان امام خمینی، رباعیات، ص 196)
 
امام صادق (ع) فرمودند: فاطمه (س) را «محدثه» گویند، چـون فرشـتگان از آسـمان بـه پـایین می آمدند و همانگونه که با حضرت مریم دختر عمران سخن می گفتند، با حـضرت زهـرا (س) نیـز سخن می گفتند، فرشتگان به حضرت زهرا (س) گویند:

ای فاطمه! خداوند تو را برگزید و پـاکیزه گردانــد و تــو را بــر زنــان جهانیــان برتــری داد. ای فاطمــه! مطیــع پروردگــار بــاش و بــه همــراه رکوع کنندگان (نمازگزاران)، سجده و رکوع کن.

حضرت فاطمه (س) با فرشتگان سخن می گفت و فرشتگان نیز با او سخن می گفتند. شبی حضرت فاطمه (س)، از فرشتگان پرسـید: آیـا برتـرین زن عالم، حضرت مریم دختر عمران نیست؟

فرشتگان عرضه داشتند: حضرت مریم، سرور زنـان زمـان خود بود، اما خداوند تو را برترین زن جهان قرار داده است. هـم در زمـان خـودت و هـم در زمـان حضرت مریم و سرور همه زنان از آغاز تا پایان.
 
از اینکه امام خمینی، در نامه هایی که خطاب به عروس خـود همـسر حـاج احمـد آقـا (خـانم فاطمه طباطبایی) نوشته و او را «فاطی» خوانده اند، .

به طور ضمنی استفاده می شود کـه در محـاورات عرفی می توان، کسانی را که به نام «فاطمه» آراسته اند، «فاطی» صدا زد. وی در پاسخ به درخواسـت عروس خود چنین آورده است:
 
فاطی که ز من نامه عرفانی خواست                          از مورچه ای تخت سلیمانی خواست 
 
گویی نشنیده ما عــرفناک از آنک                             جبریل از او نفخه رحمانی خواست( همان.)
 
عظمت خانه فاطمه علیها السلام
روایتی که در تفسیر برهان(28) از حضرت باقر نقل (می) کند ؛ و این روایت چون روایت شریفی است و به معارف چندی اشاره فرموده و از اسرار مهمّه کشف فرمود،

ما تیمناً عین آن حدیث را ذکر می کنیم: «قال رحمه اللّه، و عن الشّیخ ابی جعفر الطوسی، عن رجاله، عن عبداللّه بن عجلان السکونی، قال سمعت ابا جعفر علیه السلام یقول: بیت علیٍّ و فاطمة حجرةٌ رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله و سقف بیتهم عرش ربّ العالمین. و فی قعر بیوتهم فرجة مکشوطةٌ الی العرش معراج الوحی، و الملائکة تنزل علیهم بالوحی صباحاً و مسائاً و کلّ ساعةٍ و طرفة عین و الملائکة لاینقطع فوجهم: فوجٌ ینزل، و فوجٌ یصعد، و انّ اللّه تبارک و تعالی کشف لابراهیم علیه السلام عن السموات حتّی ابصر العرش و زاد اللّه فی قوّة ناظره و انّ اللّه زاد فی قوّة ناظر محمّدٍ و علیٍّ و فاطمة و الحسن و الحسین علیهم السلام و کانوا یبصرون العرش و لایجدون لبیوتهم سقفاً غیر العرش؛ فبیوتهم مسقّفةٌ بعرش الرّحمن و معارج الملائکة و الرّوح فیها باذن ربّهم من کلّ امرٍ سلامٌ قال، قلت: من کلّ سلامٌ؟ قال: بکلّ امرٍ، فقلت هذا التنزیل؟ قال: نعم؛( تبیان، دفتر هشتم، ص 14 - 13 ؛ آداب الصلوة، ص 330.)

صاحب برهان از شیخ طوسی تا می رسد به امام باقر(ع) نقل نموده، که عبداللّه بن عجلان گفت که از امام باقر(ع) شنیدم که می فرمود: «خانه علی و فاطمه حجره رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سقف خانه شان عرش رب العالمین، و در انتهای خانه هاشان شکافی است

که از آن تا عرش، پرده از معراج وحی برداشته شده، و ملائکه صبح و شام و هر ساعتی و هر لحظه با وحی بر آنان نازل می شوند و فرشته فوج ملائکه فرود آینده قطع نمی شود، گروهی فرود می آیند و دسته ای بالا می روند.

همانا خداوند تبارک و تعالی برای ابراهیم از آسمانها پرده برداشت تا آنکه عرش را دید و خدا به قوّت دیده او افزود، و همانا خداوند بر قوّت دیده محمد، علی، فاطمه،حسن و حسین (علیهم السلام) نیز بیفزود (چنانکه) عرش را مشاهده می کردند و جز عرش سرپوشی برای خانه هایشان نمی دیدند،

خانه هاشان به عرش رحمان مسقف است و معراجهای ملائکه و روح در خانه های ایشان است، به اذن پروردگارشان من کل ّ امر سلام. راوی می گوید پرسیدم: من کلّ امر سلام؟ فرمود: بکل امر. عرض کردم: این چنین نازل شد؟ فرمود: آری.»

2 تجلّی حق در خانه فاطمه
«این خانه کوچک فاطمه سلام اللّه علیها و این افرادی که در آن خانه تربیت شد که بر حسب عدد چهار پنج نفر بودند به حسب واقع تمام قدرت حق تعالی را تجلّی دادند، خدمتهایی کردند که ما را و شما را و همه بشر را به اعجاب در آورده است.»( تبیان، ص 12، صحیفه امام، ج 16، ص 60/12/18 87.)

3 پرورش یافتگان خانه فاطمه
«زنی که در حجره ای کوچک و محقّر، انسانهایی تربیت کرد که نورشان از بسیط خاک تا آن سوی افلاک و از عالم ملک تا آن سوی ملکوت اعلی می درخشد. صلوات و سلام خداوند تعالی بر این حجره محقّر که جلوه گاه نور عظمت الهی و پرورشگاه زبدگان اولاد آدم است.»(صحیفه امام، ج 16، ص 192؛ تبیان، ص 12، تاریخ 61/1/25.)

4 برکات خانه فاطمه
«ما یک کوخ چهار پنج نفری در صدر اسلام داشتیم، آن کوخ فاطمه زهرا سلام اللّه علیها است از این کوخها(اشاره به خانه محل سکونت خودشان.) هم محقرتر بوده لکن برکات این چی است؟ برکات این کوخ چند نفری آن قدر است که عالم را پر کرده است از نورانیت و بسیار راه دارد تا انسان به آن برکات برسد.

این کوخ نشینان در کوخ محقّر، در ناحیه معنویات آن قدر در مرتبه بالا بودند که دست ملکوتیها هم به آن نمی رسد، و در جنبه های تربیتی آن قدر (بالا) بوده است که هرچه انسان می بیند برکات در بلاد مسلمین هست و خصوصاً در مثل بلاد ماها، اینها از برکت آنهاست.»( اشاره به خانه محل سکونت خودشان.)

خالی از لطف نیست برای توضیح سخنان امام راحل به سخنانی از فخر رازی توجه شود او می گوید: «قول سوّم این است که این سوره (کوثر) به عنوان رد بر کسانی نازل شده که عدم وجود اولاد را بر پیغمبر اکرم(ص) خرده می گرفتند،

بنابراین معنی سوره این است که خداوند به او نسلی می دهد که در طول زمان باقی می ماند، ببین چه اندازه از اهل بیت را شهید کردند، در عین حال جهانی مملو از آنها است. این در حالی است که از بنی امیّه (که دشمنان اسلام بودند) شخص قابل ذکری دردنیا باقی نماند. سپس بنگر و ببین از علمای بزرگ در میان آنها است باقر و صادق و رضا و نفس زکیّه.»( تفسیر فخر رازی، ج 32، ص 124، به نقل از تفسیر نمونه، مکارم شیرازی دارالکتب الاسلامیه، 1370، ج 27، ص 376.)

5 سادگی خانه زهرا (س)
زندگی ساده زهرا و خانه او الگویی است برای همه آنانی که ادعای شیعه گری دارند. در این زمینه حضرت امام(ره) می گوید: «حضرت امیر سلام اللّه علیه که خلیفه مسلمین بود، خلیفه یک مملکتی که شاید ده مقابل مملکت ایران بود، از حجاز تا مصر، آفریقا کذا (و) یک مقدار هم از اروپا، این خلیفه الهی وقتی توی جمعیّت بود مثل همه ما که نشسته ایم با هم، این هم (اشاره به زیرانداز خودشان در قم.)

زیر پاییش نبود، همین بود که یک پوست داشتند به حسب نقل یک پوست داشتند که شب خودش و حضرت فاطمه رویش می خوابیدند، و روز روی همین پوست علوفه شترش را می ریخت. پیغمبر هم همین شیوه را داشت. اسلام این است.»(تبیان، دفتر هشتم، ص 11؛ صحیفه امام، ج 8، ص 429 - 428، تاریخ 58/4/13)


نتیجه:
امام خمینی (س)، حضرت فاطمه (سلام الله علیها) را از معجزات تاریخ و مایه افتخار هستی و افتخار خاندان وحی می شماردکه چون خورشیدی بر تارک اسلام می درخشد.

از نگاه ایشان تاکنون هیچ کس از عهده شناخت و معرفی حضرت فاطمه (سلام الله علیها) برنیامده، و احادیثی که درباره شأن و مقام فاطمه (سلام الله علیها) آمده به مقدار فهم مستمعان بوده است و دیگران از عهده ستایش او برنیامده و هرچه درباره ایشان گفته اند، به مقدار فهم خودشان بوده است نه به اندازه جایگاه آن حضرت.

در نگاه امام خمینی (س) حضرت فاطمه (سلام الله علیها) از مصادیق بارز انسان کامل و تمام ابعادی که برای انسان و زن می توان تصور کرد در آن بانو جلوه کرده بود.

و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) تمام حقایق بود و همه معنویات، جلوه های ملکوتی، الهی، جبروتی، مُلکی و ناسوتی در ایشان وجود داشت و همه ویژگی های پیامبران را دارا بود.

امام خمینی (س) در معرفی حضرت فاطمه (سلام الله علیها) با استناد به روایتی معتقد است در مدت هفتاد و پنج روزی که حضرت فاطمه (سلام الله علیها) پس از رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) زنده بود و حزن شدیدی داشت،

جبرئیل امین خدمت ایشان می آید و تمام مسائلی را که در آینده قرار بود رخ دهد به ایشان خبر می داد و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) آن را به علی (علیه السلام) می گفت.امام خمینی (س) یکی از افتخارات شیعه را «صحیفه فاطمیه» می داند که در ردیف مناجات شعبانیه، دعای عرفه و صحیفه سجادیه می باشد

منبع:
گنجینه، شماره 52

قسمتی از مقاله نویسنده: الهام صابری ـ ملیحه آقاجانی
این مقاله در تاریخ 14002/10/1 بروز رسانی شده است.